3 częste błędy u początkujących fotografów

6 marca 2019

Początki są zawsze trudne – to stwierdzenie jest dość często wykorzystywane i rzeczywiście tak jest i niezależnie od tego czy chodzi o jazdę samochodem czy robienie zdjęć czy gotowanie. Warto więc opisać jakie są podstawowe błędy, które pojawiają się na zdjęciach osób, które w tej dziedzinie zaczynają dopiero raczkować. Po przeczytaniu tych porad łatwiej będzie takich właśnie błędów unikać. 

Lampa błyskowa 

Większość aparatów posiada wbudowaną lampę błyskową. Jeśli kogoś interesują bardziej ambitne zdjęcia, którymi chce się dzielić nie można o niej zapominać. O ile na jakieś mało znaczącej imprezie wystarczy doświetlenie sceny w inny sposób to w każdym innym rodzaju takie światło wynikające ze zwykłej lampy z aparatu nie wystarczy. To bowiem palnik, który znajduje się blisko osi optycznej aparatu i daje płaskie twarde światło. O takiej lampie lepiej zapominać i szukać sprzętu, który pozwoli prawidłowo oświetlić scenę. 

Tło i jego rozmycie

Dziś żyjemy w czasach lustrzanej cyfrowych, które są łatwo dostępne. Wystarczy około 1200 złotych i będzie można kupić najtańszy model lustrzanki razem z obiektywem od renomowanej firmy. Praktycznie wszyscy początkujący fotografowie będą zachwycać się rozmyciem tła, którego wydobycie staje się możliwe dzięki temu, że wykorzystuje się dość dużą matrycę. Niestety w tym wypadku skupiamy się tylko na tym co będzie na pierwszym planie a nie patrzymy, że z modelki wystaje drzewo czy latarnia. 

Fotografując należy mieć na uwadze cały kadr, nie tylko to co będzie ostre. Rozglądamy się po wizjerze, wyświetlaczu, by unikać takiego właśnie błędu. W fotografii produktowej często ustawia się wiele rzeczy poza ostrością ponieważ w ten sposób będzie można dodatkowo wzbogacać kadr. 

>> Zobacz również: Przykładowe zdjęcia obrotowe 360

Kompozycja

Jeśli ktoś rozpoczyna swoją przygodę z robieniem zdjęć to najczęściej będzie to kadr centralny. Oznacza to, że obiekt, który będzie fotografowany znajduje się centralnie, przez co kompozycja staje się mało ciekawa oraz dynamiczna. Warto poczytać o takich pojęciach jak trójpodział, złoty podział. To prosta zasada, która mówi, że horyzont nie powinien przechodzić idealnie przez środek, ale przecinać go ma na 1/3 albo 2/3 wysokości. 

Trójpodział będzie wyznaczał cztery mocne punkty kadru, które leżą na zbiegu czterech linii, dwóch poziomych i dwóch pionowych, które dzielą zdjęcia na równe prostokąty. Decydując się na umieszczenie obiektu w jednym z mocnych punktów będzie można uzyskiwać ciekawsze kadry. Warto więc te najbardziej istotne elementy zdjęcia lokować właśnie w tych mocnych punktach. Tam mogą znaleźć się ludzkie twarze. Na liniach poziomych, które tworzą mocne punkty warto umieścić linię horyzontu, a na pionowych drzewa oraz linię ścian. 

Fotografując osobę warto zwrócić uwagę na to w którą stronę ona spogląda i po tej stronie zostawia się więcej miejsca. Jeśli więc osoba na zdjęciu będzie spoglądać w prawo to staramy się kadrować zdjęcie tak, by nieco więcej miejsca zostawić jednak po lewej stronie zdjęcia. W ten sposób prawdopodobnie uda się uzyskać dobry kadr.