Jak robić zdjęcia ptakom?

9 maja 2019

Kiedy już zdobędziemy sprzęt, a więc aparat, obiektyw, film i będziemy mieli upragnionego zwierzaka, którego chcemy fotografować to pojawia się pytanie o to jak daleko powinniśmy się znaleźć od tego zwierzaka, by udało się zrobić dobre zdjęcia i by on o tym nie wiedział. 

Kupowanie maskującego ubrania

Każdemu fotografowi przyrody marzy się czapka czarodziejska, która sprawi, że będzie można zniknąć i w ten sposób podejść do zwierzaka, któremu chce się robić zdjęcia. To jednak tylko marzenia, których ziścić się nie da. Proza życia sprowadza się do tego, że kupujemy zazwyczaj maskujące ubrania najczęściej w wojskowych sklepach, wyciągamy statywy, obiektywy lufy i ruszamy do robienia zdjęć szukając jak najlepszych okazji do tego, by mieć udaną fotografię.

Wybudowanie ukrycia

Niektórzy pewnie powiedzą, że z takim wyposażeniem raczej przypomina się terrorystów niż fotografów co potwierdzają osoby, które uciekają przed fotografami w lesie. Niestety ptaki też uciekają, ponieważ ich wzrok pozwala im szybko taki kamuflaż wykryć. Metoda fotografii ptaków z podchodu w większości przypadków nie będzie się sprawdzać. Dlatego w tym przypadku najlepszą opcją będzie budowanie ukrycia w wybranym przez siebie miejscu. Takie ukrycie musi być wkomponowane w otoczenie, by stanowiło z nim jedną całość. Wymiary powinny być jak najmniejsze, bo małą rzecz łatwiej ukryć. Wchodzimy do takiego ukrycia na kilka, kilkanaście godzin. Wtedy będzie można cierpliwie czekać na zwierzaka i robimy zdjęcia. Tak to wygląda w praktyce i wymagać będzie bardzo dużej cierpliwości od fotografa, który będzie chciał zdjęcia zrobić. 

Ptaki pływające na wodzie

Czasami w grę wchodzą ptaki, które pływają w wodzie. Tutaj ukrycie budujemy albo na pontonach czy innych pływających sprzętach. Można także wbijać grube pale w wodę i na ich podstawie zbudować podłogę i resztę ukrycia. Czasami można siedzieć z nogami w wodzie, wtedy zmniejsza się wysokość domku, dlatego będzie on mniej widoczny w otoczeniu. Na plaży można się także wkopać w ziemię. Niektórzy decydują się na przebranie łabędzie, albo udają krowę na pastwisku, dzięki czemu łatwiej im podejść do stada białych bocianów. Wszystko będzie zależeć od tego jaką ma się fantazję. 

Medytacja

Każdy kto robi zdjęcia powinien umieć medytować. W ukryciach będzie się spędzać bardzo dużo czasu a to wymagać będzie odpowiedniej cierpliwości. Długo należy czekać na to, aż ptaki podejdą w pobliże domku, albo w poszukiwaniu pokarmu, albo będą szukać miejsca na wypoczynek. W tych domkach, które stanowią ukrycie trzeba będzie zorganizować sobie dobrze czas, by tych kilka godzin przetrwać. Nic się nie dzieje a nogi drętwieją od siedzenia w niewygodnej pozycji. Dlatego najlepiej o tym nie myśleć o myśleć o czymś co będzie przyjemne. Dzięki temu będzie można jakoś ten czas przetrwać i sobie z tym poradzić.