Czy da się zrobić dobre zdjęcie słabym aparatem?

30 kwietnia 2019

Zdjęciami zajmuje się od 13 lat i zaczynałem od kompaktu, dalej lustrzanka dla amatorów, kończąc na sprzęcie profesjonalnym. W tym okresie był również czas na zabawę z fotografią analogową. Dlatego mogę podzielić się poradami i doświadczeniem. Dzięki tym poradom dowiecie się jak można zrobić dobre zdjęcie nawet gdy ma się słaby aparat. 

Poznaj swój sprzęt 

Jeśli znamy swój sprzęt można próbować z niego wyciągnąć 200%. Im słabszy sprzęt tym więcej trzeba będzie kombinować. Tryb auto powinien iść w odstawkę im szybciej zacznie się robić zdjęcia świadomie tym więcej się zyska. Trzeba skorzystać z instrukcji obsługi aparatu. Od niej zaczynamy i tam szukamy istotne elementy i wybrane opcje z aparatu. Ćwiczymy wszystko po kolei, jeszcze raz i jeszcze raz. Nikt nie będzie w stanie zrobić dobrego zdjęcia, jeśli nie umie dobrze obsługiwać swojego sprzętu. Dobre zdjęcie to zawsze połączenie wiedzy oraz umiejętności. Inaczej nie będzie się dało tego zrobić. 

Szukamy dziennego światła

Oczywiście rada może być banalna, ale sprawa ta jest często niedoceniana. Szukamy punkt blisko okna, nie w bezpośrednim słońcu. Można przenieść plan zdjęciowy w okolice ogrodu i szybko zobaczymy, że w czterech ścianach ucieka nam bardzo dużo światła. Można porównać to w prosty sposób robiąc dwa zdjęcia jednego przedmiotu. Jedno z dala od okna, drugie w jego pobliżu. Porównujemy jakość, kolory, poziom szumów i sprawdzamy jaka będzie różnica. Najlepsza pogoda na zdjęcia to niebieskie niebo małe chmurki, za którymi chowa się słońce. Światło będzie wtedy miękko oświetlało obiekt i będzie można oczekiwać, że uniknie się mocnych cieni. 

Miej przyjaciół

Jeśli wydaje się, że nie ma opcji na dobre zdjęcia bo za oknem szaruga to pojawia się pytanie jak zadowolić czytelników. Przede wszystkim trzeba kombinować. Sprawdzi się blenda, duży arkusz białego papieru, styropian czy obrus. Jeśli ma się finansowe możliwości kupić można również profesjonalną blendę5w1, która dodatkowo ociepli bądź ochłodzi kolorystykę zdjęcia. Zwykłe lamplki biurowe mogą służyć jako źródło dodatkowego światła. Pamiętamy o tym, by uzyskać odpowiedni balans bieli i uważamy na to, by nie było zbyt dużych kontrastów. Dobrym pomysłem może być dyfuzor wykonany z bawełnianego prześcieradła. 

Czysty obiektyw

Kiedy ostatni raz czyściłeś swoje szkło. Sprawdzamy ile palców odbitych jest na obiektywie ile jest innych zabrudzeń. Trzeba o swój sprzęt dbać, zainwestować w dobry plecak, który będzie mógł zabezpieczyć urządzenie. Zawsze zakładamy także dekielki, które będą obiektyw zabezpieczać przed zabrudzeniem. Do oczyszczenia z pyłu przyda się sprężone powietrze, a do palców specjalna ściereczka. Robimy to uważnie, tylko dopasowanymi akcesoriami. Gdy nie czujecie się pewnie można oddać do serwisu na czyszczenie. Jeśli ktoś będzie w stanie dbać o swój sprzęt w należyty sposób to na pewno będzie mógł oczekiwać, że ten będzie w stanie się odwdzięczyć i rzeczywiście stworzone zdjęcie będzie świetnie wyglądać. Dbając o to co się robi będzie można wypracować lepsze efekty.