Jak dobrze wykadrować zdjęcie

30 kwietnia 2019

Bardzo duża popularność cyfrowej fotografii sprawiła, że obecnie praktycznie każdy posiada swój aparat. Możliwości sprzętu od strony technicznej pozwalają na zrobienie dobrego technicznie zdjęcia, dodatkowo wiele tych aparatów dostaje także specjalne funkcje, które mają to ułatwiać. Trzeba jednak pamiętać, że te naprawdę udane zdjęcia zrobi dobry fotograf, a nie aparat, nawet jeśli będzie najlepszy na rynku.

Reguła trzech i zasada złotego podziału (złotych proporcji)

Jedna z podstawowych zasad udanej kompozycji to trójpodział. Idea jest taka, że mamy dziewięć części zdjęcia, przez zastosowanie dwóch linii poziomowych i pionowych. Cztery punkty powstałe z przecięcia linii nazywa się punktami obrazu. Elementy kadru, które znajdują się w tych punktach oraz wzdłuż linii staną się ważniejsze od pozostałych. Podobnie będzie z zasadą złotego podziału, boskich proporcji, występujących w przyrodzie, która stosowana jest w architekturze i malarstwie od tysiącleci. Wykorzystanie jej będzie daje harmonijny i wyważony obraz, który będzie naturalny dla oka. Pamiętaj! Najlepsze zdjęcia to najprostsze zdjęcia

Dobre zdjęcia to prostota i łatwy w odczytaniu kadr. 

Za każdym razem, gdy komponujemy obraz powinniśmy się zastanowić nad tym co znajduje się dookoła fotografowanego obiektu. Zdarza się, że na zdjęciu będzie zbyt dużo elementów, które odciągają uwagę widza od głównego motywu. Czasem w kadrze uwzględnia się zbyt dużo niepotrzebnego tła oraz pierwszego planu. Rejestrowany obraz powinien mieć tylko te elementy, które są niezbędne. Wyeliminowanie ze zdjęcia zbędnych rzeczy podkreśla znaczenie obiektu głównego. Wprowadzając wrażenie porządku oraz równowagi. Uważamy także na elementy, które pozostają w kontraście z tematem zdjęcia, albo konkurujące z nim elementy jaskrawe. 

Pion, poziom czy kwadrat

Bardzo wiele aparatów, szczególnie tych kompaktowych pozwala na uzyskanie zmiany proporcji kadru już w trakcie robienia zdjęć. Dzięki temu łatwiej będzie komponować krajobraz, architekturę czy portrety. Jeśli aparat nie będzie posiadał takiej funkcji to zawsze będzie można zmienić kadr w prostym programie do edycji zdjęć. Nie korzystając z tych możliwości pozbawimy się szans na to, by udało się stworzyć zdjęcie, które będzie odpowiednio zakomponowane. 

Warto więc o tych kwestiach pamiętać i zawracać na to swoją uwagę robiąc zdjęcia. Warto także pamiętać o tym, że robiąc zdjęcia można obrócić aparat do pionu. Pionowy kadr będzie najlepiej sprawdzał się w momencie, gdy robi się portrety albo zdjęcia całej sylwetki pojedynczej osoby. Zmiana pozycji aparatu z poziomu na pion będzie ważny, np. gdy będzie się fotografować architekturę albo obiekty wysokie. 

Chociaż aparat fotograficzny jest jak urządzenie magiczne to jednak nie będzie w stanie zrobić wszystkiego za nas. To my będziemy decydować o tym jaki będzie kadr, punkt widzenia i tym jak pokażemy relacje między elementami zdjęcia. Warto także w różny sposób eksperymentować, ponieważ tak jak w  każdej dziedzinie jest tak, że to ćwiczenie czyni mistrza.