Zdjęcia plenerowe – poradnik

20 czerwca 2018

Zbliżający się okres wakacji a także ciepłe dni będą motywacją do dalekich wypraw, ale także do tego, by częściej wyruszać za miasto, na spacer do parku czy do pobliskich miejscowości. Z takich wypraw często wracamy z telefonami pełnymi zdjęć. Gdy jednak chce się takie zdjęcia wywołać okazuje się, że nie bardzo jest co wybrać, ponieważ do ramki się nie nadają. Jak więc zrobić zdjęcia, by rzeczywiście być zadowolonym z tego jakie będą ostatecznie efekty wykonanego zdjęcia?

Światło

Malarz używa farb, a  dla fotografa najważniejsze będzie to jak korzysta ze światła. Jego dostrzeganie i świadome wykorzystywanie to bardzo ważna umiejętność każdego fotografa. Warto nauczyć się patrzeć na światło, widzieć jego kierunek i fakturę, przewidywać, kiedy będzie dobrze oświetlać scenę, jaką będzie się fotografować. To będzie klucz do tego, by zrobić zdjęcie, które będzie dobre. Zwykle światło optymalne jest albo rano albo wieczorem, gdy słońce będzie już nisko. Warto także próbować robienia zdjęć pod słońce, efekty mogą być bowiem interesujące. 

Jakie powinny być plany na zdjęciach? 

Zdjęcia, na które lubi się patrzeć są najczęściej dobrze skomponowane. Warto poczytać o prostych zasadach kompozycji, internet daje nam wiele ciekawych poradników, które tego tematu się trzymają. Trzeba także myśleć o planach na zdjęciu. Należy pilnować, by tło w żadnej sposób nie wpływało na to jaki będzie główny temat zdjęcia. Można pomyśleć o przedplanie, cofnąć się nieco do tyłu i zobaczyć czy do zdjęcia można coś dodać, by było urozmaicone, lepsze. 

Ekspozycja

Teorie ekspozycji to tak naprawdę coś co może być nazwane abecadłem fotografii. To także podstawowe narzędzie kontroli tego jak zdjęcia będzie wyglądało. Opanowanie podstawowych elementów jak to czas naświetlania, przysłona oraz czułość ISO. W ten sposób  będzie można od razu uzyskać dużo wyższy poziom przygotowywanych przez siebie zdjęć. Od razu będzie wiadomo jak można uniknąć poruszenia zdjęcia w słabym świetle, jak używać ostrości i czy można w sposób kreatywny fotografować ruch. Na początku może to być nieco zawiłe, ale trzeba pamiętać, że nie wszystko trzeba od razu ustawiać manualnie. Wiedza to jednak świadomość co robić, by dobrze poradzić sobie nawet w momencie, gdy będziemy w nieco trudniejszych warunkach robić zdjęcia. 

Obróbka i katalogowanie zdjęć

Każdemu chyba zdarzyło się być na takiej imprezie, gdy gospodarz pokazywał setki zdjęć ze swoich wyjazdów. Jeśli nie chcecie być w gronie tych osób, których imprezy są unikane to trzeba zacząć zdjęcia selekcjonować. Odbiorcy takich zdjęć będą bowiem mniej sentymentalnie do nich przywiązani, dlatego jedno zdjęcie z danego tematu dla nich będzie wystarczające. Jeśli jest więc taka możliwość będzie trzeba odpowiednio porządkować zdjęcia. 

Warto wykorzystać również specjalne proste edytory do zdjęć, by podkręcić ich wygląd, poprawić nasycenie, kontrasty. Chodzi o to, by lepiej zaprezentować takie zdjęcia.