Fotografowanie wnętrz – porady

19 kwietnia 2019

Ten poradnik będzie odnosił się do tego jak powinno się realizować fotografie wnętrz. Jest to gałęzią profesjonalnej fotografii, która nie jest jeszcze tak spopularyzowana w naszym kraju. Mimo to warto jednak poznać poniższe porady, by amatorskie zdęcia polepszyć i wykonywać je profesjonalnie, by zaprezentować idealnie fotografowane wnętrza. 

Sprzęt

Podstawowa sprawa to statyw, bez którego nie da się wykonać dobrych zdjęć wysokiej jakości. Aparat to obecnie taka oferta sprzętu, że każdy może mieć urządzenie, które pozwala uzyskać zadowalającą jakość obrazu. Marka nie ma tutaj żadnego znaczenia. Jeśli chodzi o obiektyw można już nieco więcej na ten temat powiedzieć. Minimum czego będziemy potrzebować to 17 mm dla pełnej klatki, ponieważ nie wszędzie będzie tyle miejsca, by używać 28 mm czy 50 mm. Wszystko będzie zależeć od tego jakie wnętrze będzie fotografowane. Z zasady najtrudniej będzie wykonać łazienki, które są małe i ciasne. Tam niestety 16mm to w wielu wypadkach za mało. Warto wykorzystać coś w stylu Tokina 16-28. Są jeszcze specjalne dedykowane fotografom wnętrz obiektywy, które mają nazwę TS-E. 

Jak fotografować wnętrza?

Na pewno przyda się tutaj doświadczenie, ale również dobre oko. Do robienia zdjęć wnętrz nie powinno się ustawiać aparatu wyżej niż 150 cm, to pozwala uzyskać najlepszą perspektywę do tego, by wnętrze ukazać, jednocześnie będzie to szansa na wykonanie prostych zdjęć. 

Kolejny atut takiego ustawienia aparatu to bardzo dobra proporcja sufitu do podłogi. Należy unikać pochylania i opuszczania aparatu, by unikać deformacji wnętrza, które wtedy może źle wyglądać. 

Wiele osób zastanawia się także kiedy najlepiej robić zdjęcia wnętrzom. Zdecydowana większość fotografuje za dnia i nie zważa na okna, które jednak kontrastują mocno z wnętrzem, które będzie fotografowane. Można powiedzieć, że każda pora dnia nadaje się na fotografowanie wnętrz. Im więcej będzie słońca tym lepiej, ponieważ będzie pozwalało to na akcentowanie domowych warunków. Warto także pobawić się światłem i wtedy pora dnia nie będzie miała znaczenia. Będzie można stworzyć również swoistą grę świateł i cieni, które oddają swoje piętno do wnętrza. Tak naprawdę od nas samych zależy kiedy i jaki efekt będziemy chcieli uzyskiwać. 

Edycja

Taki idealny zestaw to zawsze połączenie Adobe Lightroom oraz Phostoshop. W pierwszym programie będzie można łączyć kilka zdjęć ze sobą, w ramach Photoshop będzie można je wyprostować, by potem finalnie w LR je dokończyć. Można także wykorzystywać różnorakie dedykowane programy, które dają świetne efekty, można robić niekiedy więcej już na samym etapie składania pliku. 

To co trzeba podkreślić to, że edycja najczęściej zajmuje około 3 razy tyle czasu co sama sesja zdjęciowa. Warto także zwrócić uwagę przy rozmowach z klientami na tą kwestię i powiedzieć jak długo będą musieli oczekiwać na to aż zdjęcia będą mogli otrzymać. Ekspozycja to połączenie kadrów, prostowanie pionów, odpowiedni balans bieli, ekspozycja, wszystko to ma wpływ na efekt końcowy.